אבחון דידקטי

מכון קרני - המכון הותיק והמוביל בישראל לאבחון, ייעוץ והכוון

23 יועצים בפריסה ארצית, 230,000 חוות דעת מקצועיות בשנה

הפרעות קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז הינה אחת ההפרעות השכיחות ביותר בקרב ילדים. המחקרים מדברים על 5%-10% מכלל הילדים. עקב כך קיימת נטיה לחשוב שמדובר בהפרעה קלה. ההיפך הוא הנכון. להפרעות קשב וריכוז יש השלכות משמעותיות על העתיד הרגשי, ההתנהגותי, החברתי, הלימודי והמקצועי של הילד. עם כל הידע שהצטבר והמודעות ההולכת וגוברת לנושא של הפרעות קשב וריכוז והיפראקטיביות (ADHD) היינו מצפים שכיום יהיה להורים ברור מה עליהם לעשות בבית ובבית הספר על מנת להקל על ילדם הסובל ועל עצמם. האמת היא, שהמציאות רחוקה מכך ואין היום תשובות ברורות למרבית השאלות. ננסה כאן לענות על חלק מהשאלות.

הפרעות קשב וריכוז  

התסמינים של הפרעת קשב וריכוז נחלקים לארבע קבוצות:

1. ליקויים בקשב – קושי להתרכז לאורך זמן, מוסחות, קושי בארגון.

2. היפראקטיביות – אימפולסיביות – פעילות יתר, נטייה להפריע לסביבה וחוסר שקט פסיכומוטורי. ילדים שהגננות והמורים מתלוננים עליהם שהם מפריעים, לא ממושמעים ומקלקלים את האוירה. באימפולסיביות הכוונה לקושי לשלוט בדחפים, להענות לגבולות, נטייה לקחת סיכונים וחיפוש אחר ריגושים.

3.הפרעות ריגשיות נלוות – ההתמודדות עם הפרעות קשב וריכוז כרוכה בקשיים הנובעים מהתובענות של הילד מצד אחד וההסתייגות של האחרים מהצד השני. הילד הסובל מהפרעה זו מתקשה להתאים את עצמו לכל מסגרת בה הוא נמצא, כולל הבית, בית הספר והחברה בכללותה. בבית, ההורים הרבה פעמים מגלים סימנים של אכזבה, תסכול, כעס ורגשות אשם. פעמים רבות ילדים מספרים על שיחות שהם שמעו בהם ההורים השוו ביניהם לבין אחים אחרים ("איך יצא כל כך שונה, למה הוא לא מצליח להסתדר באף מקום"). בבית הספר הילד מתקשה להשאר ישוב ומפריע למורה. ההישגים הלימודיים הם לרוב ממוצעים ומטה. בחברה בכללותה הילד חווה דחייה חברתית. הוא מורחק ממשחקי חברה כי הוא מתקשה לשחק לפי הכללים

חשוב להבין שילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז אינם מתכננים את ההתנהגויות המפריעות או השליליות. הן מתרחשות באופן אימפולסיבי ואחר כך הם מתחרטים על כך.

מה ניתן לעשות כאשר ילדכם סובל מ- הפרעת קשב וריכוז?

1. סביבה תומכת ומכילה - כל ילד, עם הפרעות קשב וריכוז ובלעדיהן, זקוק לסביבה תומכת ומכילה, סביבה שאליה הוא מרגיש שייך ויודע ששם מקבלים אותו ללא סייג. הדבר נכון עוד יותר אצל ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז. זאת משום שילדים אילו סובלים לרוב מביקורת ואף דחייה בסביבה החברתית והלימודית.

2. חשוב להבין שטיפול פסיכולוגי המתאים לילד רגיל אינו מתאים לילד הסובל מהפרעת קשב וריכוז. הסיבה נובעת מעצם ההפרעה – על מנת שילד יהיה מסוגל ליישם כלים התנהגותיים הוא חייב להיות קשוב לנאמר לו. כלומר הקושי בטיפול נובע מאותו מקור שמקשה גם על הנחלת משמעת בסביבה הביתית והלימודית. מכאן מתקבלת ההמלצה, כאשר אתם מדברים עם הילד, דברו באופן ברור ופשוט וודאו שהוא קשוב לכם. צרו קשר עין, געו בו בנעימות על מנת להשיג את תשומת ליבו.

3. Pick your fights – אין הכוונה שתגדלו את הילד ללא גבולות אלא שלא תתעמתו איתו שלא לצורך. תבחרו כללים ברורים, לא מרובים, שעליהם תתעקשו ומעבר לכך תתנו לילד חופש. ילדים הסובלים מהפרעות בקשב וריכוז זקוקים ליותר חופש ובמקביל, זקוקים לגבולות ברורים ומוגדרים.

הטיפול התרופתי להפרעות קשב וריכוז

הטיפול התרופתי מתבסס בעיקרו על שימוש בחומרים מעוררים או ממריצים. התרופה הנפוצה ביותר כיום להפרעות קשב וריכוז היא הריטלין שהיא נגזרת של אמפטמין. היעילות של תרופות ממריצות נודע לראשונה ב-1937 אבל השימוש הפך נפוץ יותר בשנות החמישים עם הופעת הריטלין. על אף מחקרים רבים שהוכיחו את יעילותה של התרופה עדיין נשמעים קולות המתנגדים לטיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז. הסיבות להתנגדות נובעות מהפחדות מצד גופים שונים דרך התקשורת, חוסר ידע ובשל תופעות הלוואי. השיקול אם לטפל תרופתית צריך לקחת בחשבון את חומרת ההפרעה והמחיר הריגשי, חברתי ולימודי שלה מול המחיר הפיזי ואולי הריגשי הכרוך בטיפול תרופתי.

מכון קרני עוסק בנוסף, גם בתחום אבחון דידקטי, לפרטים צרו איתנו קשר

קרא עוד: טיפול זוגי

מכון קרני (מיסודו של אליעזר קרני) אבחון, ייעוץ והכוון | ת.ד. 401 כפר סבא | טל' 09.7486049 | פקס 09.7423124  |  info@karni.co.il

אבחון דידקטי | אבחון BRC | הפרעות קשב וריכוז | טיפול זוגי | טיפול קוגניטיבי התנהגותי | ליקויי למידה | מאבחנת דידקטית | אבחון פסיכולוגי | קישורים
אבחון פסיכודידקטי | אבחון לקויות למידה | אבחון בעיות קשב וריכוז | אבחון פסיכו דידקטי | אבחון ליקויי למידה |

Web & Online Marketing by Shlomi Shor
כל הזכויות שמורות למכון קרני. אבחון, ייעוץ והכוונה © אבחון דידקטי